Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
encyklopedie:krizovka [2012/12/28 11:56] |
encyklopedie:krizovka [2012/12/28 11:56] (aktuální) |
||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Křížovka ====== | ||
+ | Komplexní hra pro celý tábor, ve které mezi sebou soupeří [[klan|klany]] v rychlosti odhalení a vyluštění neznámé tajenky. Kapitáni jednotlivých klanů se typicky také účastní a pomáhají svému klanu v luštění. Hra je v kuloárech známá též jako //krizovka// a //klanokaloskagatiáda//. | ||
+ | |||
+ | Jako jedna z mála her poukazuje Křížovka na klasickou nutnost souladu trénovaného těla a nezakrnělého mozku, neb jen tato kombinace přináší vítězství. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Pravidla ve zkratce ===== | ||
+ | |||
+ | Tajenka je vepsána neznámým způsobem do obdélníkové mřížky (většinou 5x5 či 6x6 polí). Na začátku hry má klan k dispozici jen tuto mřížku; jeho úkolem je postupně odhalit tolik polí, aby byl schopen vyluštit skrytou zprávu. Pole mohou obsahovat cokoliv, ale většinou jde o písmena či čísla. | ||
+ | |||
+ | Pro odhalení pole je nutné vyslat jednoho námořníka pro zadání úkolu. Ten doběhne (z mozkového centra svého klanu, někde v táboře) k //zadavateli// (jeho pozice je předem známa, bývá to někde na okraji tábora) a vyslechne jeho úkol. Po úspěšném splnění je námočník odměněn hledaným obsahem pole v tajence. | ||
+ | |||
+ | * Z mnoha užitečných důvodů bývá //zadavatelů// více; každý sídlí úplně jinde a spravuje svou část tajných polí, | ||
+ | * Je omezen počet námořníků, kteří mohou zároveň plnit úkoly (a odkrývat tak obsah tajenky) - často na dva, | ||
+ | * K vyhrání není nutné odhalit všechna pole; dobře zašifrovaná zpráva je však při neúplném odkrytí jen těžce čitelná, | ||
+ | * Bystří námořníci dokážou úkol splnit rovnou na místě (//"Kolik je v táboře starých chatek?"//), ti ostatní se musí vrátit a optat u svého klanu. | ||
+ | |||
+ | Tajenka klasicky obsahuje umístění pokladu (mimo tábor). U pokladu je krom obligátního hlídače umístěna také "vrcholová kniha", do níž se klany při příchodu zapíší. Ve hře tak není jen jeden vítěz (a ostatní poražení); při dostatečně dlouhém trvání hry se všechny klany k pokladu nakonec dostanou. | ||
+ | |||
+ | Z hraní Křížovky pochází řada klasických momentů a termínů, mj. "Gorila, Odula, Myš" a "Jaká je ráže Julinky???". | ||
+ | |||
+ | {{tag>hry}} |