====== Křížovka ====== Komplexní hra pro celý tábor, ve které mezi sebou soupeří [[klan|klany]] v rychlosti odhalení a vyluštění neznámé tajenky. Kapitáni jednotlivých klanů se typicky také účastní a pomáhají svému klanu v luštění. Hra je v kuloárech známá též jako //krizovka// a //klanokaloskagatiáda//. Jako jedna z mála her poukazuje Křížovka na klasickou nutnost souladu trénovaného těla a nezakrnělého mozku, neb jen tato kombinace přináší vítězství. ===== Pravidla ve zkratce ===== Tajenka je vepsána neznámým způsobem do obdélníkové mřížky (většinou 5x5 či 6x6 polí). Na začátku hry má klan k dispozici jen tuto mřížku; jeho úkolem je postupně odhalit tolik polí, aby byl schopen vyluštit skrytou zprávu. Pole mohou obsahovat cokoliv, ale většinou jde o písmena či čísla. Pro odhalení pole je nutné vyslat jednoho námořníka pro zadání úkolu. Ten doběhne (z mozkového centra svého klanu, někde v táboře) k //zadavateli// (jeho pozice je předem známa, bývá to někde na okraji tábora) a vyslechne jeho úkol. Po úspěšném splnění je námočník odměněn hledaným obsahem pole v tajence. * Z mnoha užitečných důvodů bývá //zadavatelů// více; každý sídlí úplně jinde a spravuje svou část tajných polí, * Je omezen počet námořníků, kteří mohou zároveň plnit úkoly (a odkrývat tak obsah tajenky) - často na dva, * K vyhrání není nutné odhalit všechna pole; dobře zašifrovaná zpráva je však při neúplném odkrytí jen těžce čitelná, * Bystří námořníci dokážou úkol splnit rovnou na místě (//"Kolik je v táboře starých chatek?"//), ti ostatní se musí vrátit a optat u svého klanu. Tajenka klasicky obsahuje umístění pokladu (mimo tábor). U pokladu je krom obligátního hlídače umístěna také "vrcholová kniha", do níž se klany při příchodu zapíší. Ve hře tak není jen jeden vítěz (a ostatní poražení); při dostatečně dlouhém trvání hry se všechny klany k pokladu nakonec dostanou. Z hraní Křížovky pochází řada klasických momentů a termínů, mj. "Gorila, Odula, Myš" a "Jaká je ráže Julinky???". {{tag>hry}}